Svar:
Kære Helle,
Kvinder der på diagnosetidspunktet er præmenopausale og som skal have endokrin behandling får tamoxifen. Det er faktisk kontraindiceret at give aromatasehæmmerer til den gruppe kvinder, da den behandling kan virke brystkræftfremmende.
Kvinder der på diagnosetidspunktet er postmenopausale og som skal have endokrin behandling får i Danmark 2½ års tamoxifen og 2½ års aromatasehæmmer, medmindre andre sygdomme taler i mod den behandling.
Kvinder der bliver postmenopausale af kemoterapien, betragtes som hovedregel som præmenopausale, fordi deres menstruationsstatus efter kemoterapien er meget usikker og fordi vi har set flere kvinder der igen efter nogle år får menstruationerne igen.
I San Antonio, hvor årets store brystkræft konference afholdes, blev der i sidste uge fremlagt nye data vedr. aromatasebehandling. Vi har endnu ikke diskuteret dem i den danske brystkræftgruppe, men resultaterne kunne godt tyde på, at det ville være en fordel at starte med aromatasehæmmeren og så måske slutte med tamoxifen. Det er måske det, du har hørt om, siden du kommer med dit spørgsmål nu.
Så snart alle data fra den undersøgelse er set igennem og diskuteret, vil vi udarbejde nye retningslinier. Det er dog meget vigtigt, at du og andre ikke pludselig tror, at den behandling, du får lige nu, er dårlig. Sådan er det ikke! Vi taler om marginale forskelle og det er vigtigt, at vi har haft lejlighed til at studere de præcise bivirkninger og virkninger i detaljer, inden vi ændrer en behandling, der bliver givet til principielt raske kvinder
Noget af fordelen for mig ved sådan en "brevkasse", er at jeg indimellem får spørgsmål, jeg ikke sådan umiddelbart kan svare på, og hvor jeg bliver nødt til at læse lidt på det. Og når man læser i medierne, kan man godt forstå, at D-vitamin har skabt noget debat og nogle spørgsmål.
Der hvor der er gået mest i dybden med det spørgsmål, er, så vidt jeg kan se, Kræftens Bekæmpelse. Nedenstående er stort set taget ordret derfra - dog lidt plukket. Du kan selv gå ind og læse mere.
Kræftens Bekæmpelse skriver: "D-vitamins betydning for udvikling af kræft og andre alvorlige sygdomme er de seneste år blevet diskuteret overalt i verden. Også i Danmark har flere læger og forskere argumenteret for, at en meget stor del af danskerne har alt for lave niveauer af D-vitamin i blodet og derfor bør have kosttilskud. Det har også været diskuteret, om man skal berige udvalgte fødevarer, f.eks. mælk, med D-vitamin, så man sikrer, at hele befolkningen får tilstrækkeligt.
For lidt D-vitamin øger måske kræftrisiko
Baggrunden for denne diskussion er, at nogle undersøgelser har fundet, at personer der har meget lave niveauer af D-vitamin i blodet, måske har forøget risiko for en række sygdomme, herunder kræft i specielt tyktarm, men muligvis også bryst og prostata. Det har dog været et stort problem, at ingen har vidst, præcist hvor meget D-vitamin der er optimalt for et godt helbred. Nogle læger har ment, at det kræver store doser kosttilskud, hvis man skal have D-vitamin nok, men andre, heriblandt Kræftens Bekæmpelses eksperter, har været mere afmålte:
- Vi har været tilbageholdende med at anbefale tilskud af D-vitamin. Vi er bekymrede for, om der er negative effekter ved tilskud. Der er forskning, der tyder på, at man godt kan få så meget D-vitamin, at man øger sin risiko for flere kræftformer. I debatten glemmer man ofte dem, der i forvejen har et højt niveau af D-vitamin, siger Cand. Scient., ph.d., Anja Olsen fra Kræftens Bekæmpelse.
Ny ekspertrapport
Kræftens Bekæmpelses eksperter følger løbende forskningen i og debatten om D-vitamin og kræft. I denne uge fik debatten et meget vægtigt indspark med en ny rapport fra den internationale kræftforskningsorganisation (IARC), der hører under Verdenssundhedsorganisationen (WHO) En ekspertgruppe inden for netop D-vitamin har gennemgået al eksisterende viden på området.
Rapportens konklusion er, at der ikke er belæg for at anbefale højdosis kosttilskud med D-vitamin. Det er muligt, at personer, der har meget lave niveauer af D-vitamin i blodet, har en forøget risiko for tyktarmskræft. Det kan dog også skyldes, at mennesker, der i forvejen har dårligt helbred, har mindre D-vitamin i blodet af andre årsager. Ud fra den forskning der findes i dag, tyder det ikke på, at der er en positiv effekt på bryst- eller prostatakræft.
Stærke vitamintilskud måske skadeligt for folk uden D-vitaminmangel
I rapporten bliver der særligt udtrykt bekymring for, om et højt tilskud af D-vitamin kan have uheldige helbredsmæssige effekter blandt mennesker, der i forvejen har nok D-vitamin i blodet.
- Ekspertgruppen fra IARC har tolket den eksisterende forskning på samme måde som vi har, og vi er helt enige i deres konklusion, siger Anja Olsen. Vi anbefaler derfor fortsat, at man ikke tager kosttilskud med D-vitamin, før man ved en blodprøve har fået konstateret et lavt niveau af D-vitamin i blodet. Man skal vide, hvor man står, før man går i gang. Nogle personer kan dog have svært ved at danne nok D-vitamin, enten fordi de hører til den ældre del af befolkningen, er mørke i huden eller går tildækket klædt. I disse tilfælde kan det være nødvendigt med D-vitamin i form af kosttilskud.
I Danmark anbefales det pt., at man har en D-vitaminstatus på mindst 50 nanomol per liter.
Vores omsætning af D-vitamin i kroppen varierer gennem livet og er også forskellig fra person til person. Så det er ikke muligt at regne sig frem til, hvor meget D-vitamin vi har i blodet, ud fra hvad vi spiser, og hvor meget sol vi får. Men de fleste mennesker danner nemt mindst 50 nanomol per liter ved ganske kort tids ophold i solen. Om vinteren er det sværere, og særligt her er det vigtigt at spise fed fisk, der er rig på D-vitamin.
Tilskud med D-vitamin kan være en god idé, hvis man er mørk i huden og/eller går tildækket. Også personer over 60 år kan have glæde af tilskud."
Til kvinder i antihormonbehandling anbefaler vi ca. 800 mg Calcium og 800-1000 IE D-vitamin som tilskud.
Med venlig hilsen
Ann Knoop
Skjul svaret igen